Historical Note
Main Fields of Research Activities
Directorate
Scientific Council
Persons
Contacts
Department of Law
Department of Philosophy
Udmurt branch of the Institute
Cathedra of philosophy
Cathedra of foreign languages
Search by Authors
Search of Publications
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 and earlier
About
Search by Authors
Search by Articles
2024 Vol. 24
2023 Vol. 23
2022 Vol. 22
2021 Vol. 21
2020 Vol. 20
2019 Vol. 19
2018 Vol. 18
2017 Vol. 17
2016 Vol. 16
2015 Vol. 15
2014 Vol. 14
2013 Vol. 13
2012 Issue 12
2011 Issue 11
2010 Issue 10
2009 Issue 9
2008 Issue 8
2007 Issue 7
2005 Issue 6
2004 Issue 5
2003 Issue 4
2002 Issue 3
2001 Issue 2
1999 Issue 1
 
 Exploring criminal metaphor in mass media discourse: semantics, semiotics and polycode competence  Print Version   Site Map     Language Switch to Russain Switch to English
 
Search by Authors
Search of Publications
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997 and earlier

Exploring criminal metaphor in mass media discourse: semantics, semiotics and polycode competence

UDC [378.016:811.111'243]:378.147.3

Shustrova E.V. Koptyaeva N.N.
Exploring criminal metaphor in mass media discourse: semantics, semiotics and polycode competence // Synergy of languages & cultures 2023: interdisciplinary studies. Collection of articles.– Saint-Petersburg: St Petersburg university, 2024.– P. 262-277. DOI: 10.21638/2782-1943.2023.23.
РИНЦ 

Linguistic studies of mass media discourse prove that it presents a complex blend of verbal and visual characteristics. To this end, the methodological procedures should also imbibe structural methods combined with cognitive modelling. These forms of text and its analysis tend to be unjustly given less attention in educational process although teaching media literacy has already become a popular trend. The present paper is aimed at investigating the level of students' awareness as far as certain semantic and semiotic elements are concerned, and to show the methodological steps, students can further rely on. As one of the sources, frequent in modern British mass media discourse, we have chosen criminal conceptual metaphor applied to Jeremy Corbyn. Thus, we show both the linguistic analysis procedure and the results of the pedagogical experiment. In our linguistic investigation we applied a combination of cognitive and structural linguistic methods. For teaching purposes, an experimental linguistic database of verbal and polycode texts was formed. The procedure described herein can be applied in various pedagogical cases: for teaching students of linguistics, journalism and mass media communication studies, pedagogics, politics, cross-cultural and linguocultural studies. The results of the analysis contribute to the investigations of political metaphors and broaden our understanding of polycode mass media texts.

Лингвистические исследования по проблемам медиа дискурса свидетельствуют, что он представляет сложную комбинацию языковых и визуальных характеристик. Это обуславливает тезис о том, что при анализе таких типов дискурса следует применять комбинацию методологических решений, включая методы структурной и когнитивной лингвистики. Несмотря на то, что медиаграмотность в последние годы привлекает все больше внимания, этим типам текста, в том числе в силу их комплексного характера, незаслуженно уделяется гораздо меньше времени в образовательном процессе. Наше исследование посвящено выявлению сформированности отдельных аспектов поликодовой компетенции у студентов отделений профилирующей языковой подготовки. В частности, изучалась способность распознавать определенные семантические и семиотические элементы. В качестве одного из источников материала мы использовали концептуальную метафору криминала, достаточно частотную в современном британском медиа дискурсе. В нашем случае она применялась по отношению к Дж. Корбину. Это позволило нам одновременно показать процедуру лингвистического анализа и результаты педагогического эксперимента. Из лингвистических методик мы применяли комбинацию методологических шагов, характерных для методик когнитивной и структурной лингвистики. Для целей педагогического эксперимента мы также сформировали базу традиционных и поликодовых текстов. Результаты, представленные в данном исследовании, будут полезны в практике обучения студентов-филологов, журналистов, специалистов по проблемам межкультурной коммуникации. Отдельные аспекты могут использоваться при проведении исследований по педагогике, политологии, вопросам лингвокультурного знания. Выводы исследования также вносят вклад в изучение политических метафор и поликодовых медиа текстов.

Full text>>

Дизайн и программирование
N-Studio беременность, мода, красота, здоровье, диеты, женский журнал, здоровье детей, здоровье ребенка, красота и здоровье, жизнь и здоровье, секреты красоты, воспитание ребенка православные знакомства, православный сайт творчeства, православные рассказы и стихи рождение ребенка,пол ребенка,воспитание ребенка,ребенок дошкольного возраста, дети дошкольного возраста,грудной ребенок,обучение ребенка,родить ребенка,загадки для детей,здоровье ребенка,зачатие ребенка,второй ребенок,определение пола ребенка,будущий ребенок
© 2006-2024
Institute of Philosophy and Law, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences