Historical Note
Main Fields of Research Activities
Directorate
Scientific Council
Persons
Contacts
Department of Law
Department of Philosophy
Udmurt branch of the Institute
Cathedra of philosophy
Cathedra of foreign languages
Search by Authors
Search of Publications
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 and earlier
About
Search by Authors
Search by Articles
2024 Vol. 24
2023 Vol. 23
2022 Vol. 22
2021 Vol. 21
2020 Vol. 20
2019 Vol. 19
2018 Vol. 18
2017 Vol. 17
2016 Vol. 16
2015 Vol. 15
2014 Vol. 14
2013 Vol. 13
2012 Issue 12
2011 Issue 11
2010 Issue 10
2009 Issue 9
2008 Issue 8
2007 Issue 7
2005 Issue 6
2004 Issue 5
2003 Issue 4
2002 Issue 3
2001 Issue 2
1999 Issue 1
 
 Publications / “I” and Collective Responsibility  Print Version   Site Map     Language Switch to Russain Switch to English
Год науки
Наука и университеты

Год науки
 
Search by Authors
Search of Publications
2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997 and earlier

“I” and Collective Responsibility

UDC 12+171

Bakeeva E.V. Biricheva E.V.
“I” and Collective Responsibility // Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies.– 2021.– Vol. 37. No. 1.– P. 41-52. DOI: 10.21638/spbu17.2021.104.
WoS  Scopus  РИНЦ  VAC list 

The article discusses the link of collective moral responsibility with “I” as an act of the realization of subjectness. The authors provide and verify the thesis about the primacy of “I” to any forms and cases of collective responsibility. The notion of “I” is reexamined taking into account the critique of the subject undertaken in the so-called “post-metaphysical” (J. Habermas) philosophy. The key point of this critique is the rejection of the understanding of “I” and of the subject as unchanging metaphysical entities. In this situation, it is of paramount importance to distinguish the dynamic core of “I”, which is free from any metaphysical connotation. In addressing this issue, the authors build on the concept of “I” as a responsible act (deed) as presented in works of Mikhail Bakhtin. According to this concept, “I” does not precede the act but is born in the actual responsible act in the face of an Other. This action turns out to be devoid of content here and is interpreted as an act of accepting responsibility in the face of the Absolute instance. Such an interpretation of “I” makes it possible to retain the possibility of a responsible act within the growing anonymity of a contemporary social being and to substantiate manifestations of collective responsibility in collective actions. The final part of the article lists the basic features that characterize the link of “I” as an act and collective responsibility. Of these features, the main one is associated with the impossibility of “external” vesting of responsibility to anyone due to his/her belonging to a certain community. Collective responsibility may be recognized only in the “inner” dimension of a personal act. Hence follows a fundamental asymmetry that characterizes the phenomenon of responsibility in general and collective responsibility in particular.

В статье рассматривается связь коллективной моральной ответственности с «Я» как действием реализации субъектности. Утверждается и обосновывается тезис о первичности «Я» по отношению к любым формам и случаям коллективной ответственности. При этом понятие «Я» переосмысляется с учетом критики субъекта, предпринимаемой в так называемой постметафизической философии (Ю. Хабермас). Ключевым моментом данной критики выступает отказ от понимания «Я» и субъекта как неизменной метафизической сущности. В этой ситуации первостепенную важность приобретает выделение динамического ядра «Я», свободного от метафизических коннотаций. В ходе решения данной задачи авторы опираются на концепцию «Я» как ответственного поступка, представленную в творчестве Михаила Бахтина. Согласно данной концепции, «Я» не предшествует поступку, но рождается в сам о м ответственном действии. Данное действие оказывается здесь лишенным содержания и трактуется как акт принятия на себя ответственности перед лицом абсолютной инстанции. Подобная трактовка «Я» позволяет сохранить возможность ответственного действия в ситуации нарастающей анонимизации социального бытия и обосновать феномен «Я» как ключевое условие коллективной ответственности. В заключительной части статьи перечисляются основные моменты, характеризующие связь «Я» как поступка и коллективной ответственности. Основной из этих моментов связан с невозможностью «внешнего» наделения ответственностью того или иного субъекта в силу его принадлежности к той или иной общности. Коллективная ответственность, так же как и любая другая, может быть признана только во «внутреннем» измерении личностного поступка. Отсюда вытекает принципиальная асимметрия, характеризующая феномен ответственности в целом и коллективной ответственности в частности.

Full text>>

Дизайн и программирование
N-Studio беременность, мода, красота, здоровье, диеты, женский журнал, здоровье детей, здоровье ребенка, красота и здоровье, жизнь и здоровье, секреты красоты, воспитание ребенка православные знакомства, православный сайт творчeства, православные рассказы и стихи рождение ребенка,пол ребенка,воспитание ребенка,ребенок дошкольного возраста, дети дошкольного возраста,грудной ребенок,обучение ребенка,родить ребенка,загадки для детей,здоровье ребенка,зачатие ребенка,второй ребенок,определение пола ребенка,будущий ребенок
© 2006-2025
Institute of Philosophy and Law, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences