Warning: file_get_contents(): Filename cannot be empty in /var/www/clients/client21/web30/web/netcat/system/templating/nc_tpl_mixin_cache.class.php on line 357
Warning: file_put_contents(/var/www/ifp.uran.ru/web/netcat_template/css/2/mixins.css): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/clients/client21/web30/web/netcat/system/templating/nc_tpl_mixin_cache.class.php on line 357
Warning: chmod(): No such file or directory in /var/www/clients/client21/web30/web/netcat/system/templating/nc_tpl_mixin_cache.class.php on line 359
Warning: filemtime(): stat failed for /var/www/ifp.uran.ru/web/netcat_template/css/2/mixins.css in /var/www/clients/client21/web30/web/netcat/system/templating/nc_tpl_mixin_cache.class.php on line 360
Institute of Philosophy and Law, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences / Publications / What is man? Interpreting the philosophical-anthropological ideas of Karl Marx. Part I: Generic essence and praxis
What is man? Interpreting the philosophical-anthropological ideas of Karl Marx. Part I: Generic essence and praxis
Kondrashev P.N. What is man? Interpreting the philosophical-anthropological ideas of Karl Marx. Part I: Generic essence and praxis // Russian Journal of Philosophical Sciences.– 2021.– Vol. 64. No. 3.– P. 80-94. DOI: 10.30727/0235-1188-2021-64-3-80-94.
This article uses the key concepts available in Karl Marx's texts and attempts to answer the question, "What is man?". The author explores such constitutive aspects of man's generic essence (Gattungswesen des Menschen) and of man's worldly being as corporeality and relationship with nature; suffering as a product of desire; praxis (Praxis) as productive creative activity (produktive Tätigkeit, Selbstbetätigung) that is carried out in the dialectical processes of objectification (Vergegenständlichung, Äußerung) and de-objectification (Entgegenständlichung, Aneignung); man's universality; objectivity (Gegenständlichkeit) of the man-made human world; intersubjectivity and sociality/sociability (Gesellschaftlichkeit); interplay of social relations (das Ensemble der gesellschaftlichen Verhältnisse); the existential and emotional relations of man (menschlichen Verhältnisse zur Welt) to the world of nature, to human activity, to the results of one's labor, to other people, and to oneself. We demonstrate that the generic essence of man is not granted by nature but evolves in the course of historical development. Moreover, in "Capital", Marx distinguishes between the invariant essence (Praxis) and historical modifications of praxis. Therefore, history is understood as "continuous change of human nature", and man himself as a historical being. In spite of later reductionist interpretations, Marx conceptualizes man as a living, uniquely generic (socially individual), integral being, whose essential mode of existence is praxis (social conscious purposeful transforming objectal-instrumental material and spiritual activity). Man is an integral bodily-spiritual being, transforming the natural world (Welt) and creating "worlds" of his own, those of material, social, and spiritual culture (Umwelt), society and its relations (Mitwelt), which are interiorized and form an inner world (Innerlichkeit, Eigenwelt) in the process of practical activity. The article concludes that, following Marx's philosophical anthropology, man should be considered not only as a "practical being" but also a suffering one, experiencing his worldly existence in the form of partial, existential relations to the world and to himself.
На основе анализа ключевых понятий, содержащихся в текстах Карла Маркса, в статье предпринята попытка ответить на вопрос «Что такое человек?» Автор исследует такие конститутивные аспекты родовой сущности человека (Gattungswesen des Menschen) и человеческого бытия-в-мире, как телесность и взаимоотношения с природой; страдание как чувство, обусловленное наличием потребностей; праксис (Praxis) как творческая продуктивная деятельность (productive Tätigkeit, Selbstbetätigung), которая осуществляется в диалектическом процессе опредмечивания (Vergegenständlichung, äußerung) и распредмечивания (Entgegenständlichung, Aneignung); универсальность человека; предметность (Gegenständlichkeit) как искусственный мир человека; интерсубъективность и социальность (Gesellschaftlichkeit); ансамбль общественных отношений (das ensemble der gesellschaftlichen Verhältnisse); экзистенциальные, эмоциональные отношения человека и мира (menschlichen Verhältnisse zur Welt) природы, человека к собственной деятельности, результатам своего труда, к другим людям и самому себе. Показано, что родовая сущность человека не дана природой, а возникает в ходе исторического развития. Более того, в «Капитале» Маркс различает инвариантную сущность (Praxis) и исторические модификации праксиса. Поэтому история понимается как «непрерывное изменение человеческой природы», а человек - как историческое существо. Несмотря на последующие редукционистские интерпретации, человек у Маркса - живое уникально-родовое (социально-индивидуальное) целостное существо. Его сущностью и способом существования является праксис, т.е. общественная сознательная целеполагающая преобразующая предметно-орудийная материально-духовная деятельность. Человек - единое телесно-духовное существо, преобразующее мир природы (Welt), и созидающее свои «миры» - материальной, социальной и духовной культуры (Umwelt), общества и общественных отношений (Mitwelt). Все перечисленные «миры» в процессе практической деятельности интериоризируются и формируют внутренний мир человека (Innerlichkeit, Eigenwelt). Поэтому, как заключает автор статьи, следуя философской антропологии Маркса, человек должен рассматриваться не только как «практическое» существо, но и как страдающее, переживающее свое бытие-в-мире в форме неравнодушных, экзистенциальных отношений - к-миру и самому себе.